Prinses Marianne - Charles Quaedvlieg

Ga naar de inhoud
Prinses Marianne der Nederlanden
Eenmaal in Rome maakte Quaedvlieg snel furore. Diverse gekroonde hoofden, onder wie koning Frans I van Napels en koningin Sophie der Nederlanden, de vrouw van koning Willem III, bezochten zijn atelier. Van groot belang was Quaedvliegs
kennismaking met prinses Marianne der Nederlanden (1810-1883). Zij was de dochter van koning Willem I, en gehuwd met een Pruisische prins. Zij scheidde echter van hem 1849 en ging vervolgens een relatie aan met haar koetsier. Daarmee werd zij het zwarte schaap van de Oranje-Nassaus en van haar schoonfamilie, de Hohenzollerns. Prinses Marianne vestigde zich in 1851 te Rome, waar zij de Villa Celimontana bewoonde. Marianne was zeer rijk en had grote interesse in kunst. Zij verzamelde een uitgebreide collectie schilderijen, beelden, gemmen en antiquiteiten. Marianne trad tevens op als mecenas en kocht doelbewust werken aan van contemporaine kunstenaars die in Rome actief waren. Onder hen waren naast Quaedvlieg ook andere Nederlanders, onder wie Cornelis Kruseman, Jan Philip Koelman, Pierre Louis Dubourq, Frans Philipeau, Laurens Lodewijk Kleijn.
 
Volgens twee auteurs zou Charles Quaedvlieg een jaar disgenoot van de prinses zijn geweest en tevens haar tekenleraar. Dit is niet onmogelijk, maar bewijzen ontbreken. Vast staat echter dat prinses Marianne in juli 1854 de badplaats Ischia (bij Napels) bezocht en dat zij toen in gezelschap was van de schilders Quaedvlieg en Pierre Tetar van Elven. Marianne had diverse werken van Quaedvlieg in haar bezit. Bij een veiling van een deel van haar collectie – die ruim 600 doeken omvatte – in 1932 werd een vedute van Quaedvlieg genoemd. Prinses Marianne verkocht in 1857 de Villa Celimontana en trok zich terug in het wijndorp Erbach aan de Rijn. Zij kocht er kasteel Rheinhartshausen. Bij dit kasteel liet zij een museum bouwen om haar kunstcollectie te herbergen. In Rheinhartshausen bevinden zich thans nog vijf schilderijtjes van interieurs van de Villa Celimontana, alsmede twee andere schilderijen.

Terug naar de inhoud